De Meerwaarde Draait Door - een sfeerimpressie!

- Derde editie | woensdag 28 juni 2025 -


Op donderdag 28 juni j.l. was de derde editie van De Meerwaarde Draait Door!. In onze huiskamer werden weer hele mooie gesprekken gevoerd over goed onderwijs op De Meerwaarde door een mooie grote en diverse groep van leerlingen, ouders/verzorgers, docenten, ondersteunende collega’s, afdelingsleiders, directie en leden van de Raad van Toezicht. Dit schooljaar hadden we ook bezoekers van Voortgezet leren, een campagne van de VO-raad. Door de deelnemers werd aandachtig naar elkaar geluisterd in een open en betrokken sfeer.

Tijdens drie gespreksrondes werden vijf thema’s, waaraan een stelling was gekoppeld, besproken.

We kijken wederom terug op een geslaagde middag. Aan enkele leerlingen hebben we gevraagd hoe ze DMDD! ervaren hebben. Dit waren de reacties:

‘’Ik vond het leuk om te praten. Het is belangrijk dat we onze mening kunnen geven over wat er op school gebeurt.’’
‘Ik vond het gezellig met de hapjes en drankjes en de verschillende onderwerpen om over te praten.’’

De thema’s en stellingen waren als volgt ingedeeld:


Thema


Stelling


Uitdagend onderwijs


Leerlingen ervaren dat zij op De Meerwaarde invloed kunnen uitoefenen op hoe het onderwijs aangeboden wordt


Zicht op ontwikkeling


Leerlingen ervaren dat zij ondersteund worden bij het leren, de school sluit aan bij wat de leerling nodig heeft.


School als oefenplaats


Leerlingen krijgen voldoende gelegenheid om binnen en buiten de school levensecht te leren. Stage is daarvan een belangrijk onderdeel.


Sfeer en veiligheid


Leerlingen worden op De Meerwaarde gezien en gehoord. Hun mening is daarbij belangrijk.

De digitale wereld dichtbij


Leerlingen op De Meerwaarde worden voldoende bewust gemaakt van de voor- en nadelen van de digitale wereld.

Directeur onderwijs, Dhr. Zuidema legde in zijn welkomstwoord uit dat de uitkomsten van de tweede editie ondergebracht zijn in ontwikkeldoelen die opgenomen zijn in het Schoolplan. In het Directieplan voor 2025-2026 zijn deze doelen verder uitgewerkt, zodat teams en vakgroepen ermee aan de slag kunnen. Ook van deze editie worden de uitkomsten weer geduid en verwerkt in onze verbetercyclus en de ontwikkeling van onze plannen.

De inwendige mens werd ook deze keer uitstekend versterkt door leerlingen en collega’s van onze afdeling Praktijkonderwijs, waarvoor dank.

LINK NAAR DE 1E EDITIE  LINK NAAR DE 2E EDITIE